Lawaai

Ik was ze vergeten. Maar de sociale media hebben ze weer in mijn blikveld gebracht. Lawaaischoppers, zoals ik ze leerde kennen op de lagere school. Lagere school? Ja, zo heette die school totdat nieuwlichters met hun eeuwige verbeterdrift besloten dat basisschool de correcte benaming is. Dat wisten onze voorouders niet.

Van mijn zesde tot mijn elfde, vijf jaar lang, heb ik in de herrie gezeten op – allang opgeheven – De Leerschool in Nijmegen. Tussen kinderen waar ontzettend veel geluid uitkwam, wier intellectuele belangstelling uitging naar voetbalplaatjes en auto’s. Die klassikaal maanden deden over het uitlezen van ‘Ot en Sien’, dat ik illegaal in één les stiekem uitlas. Mij lustten die klasgenootjes niet. Ze noemden me ‘de professor’. Vreselijk, school. Pas in de hoogste klas, toen de brulboeien naar 6a gingen, voorportaal van ambachtsschool, huishoudschool of mulo, en bedachtzamere types naar 6b om klaargestoomd te worden voor mms, hbs of gymnasium, werd het schoolleven enigszins dragelijk. Tegen die tijd had ik al afgeleerd om huiswerk te maken.

Het gymnasium had weer zijn eigen nadelen, maar dat herrievolk was ik kwijt. Totdat ik naar de dienstplichtkeuring moest. Daar waren ze weer! Nog een reden om me af te laten keuren voor dienst. En ik snapte dat er na de lagere school momenten en plekken zijn waarop je die plaaggeesten weer tegenkomt: in leger, ziekenhuis en bejaardentehuis.

Na die keuring vergat ik ze weer. Jarenlang. Heerlijk. Maar nu zijn ze terug in alle hevigheid: op het wereldwijde web. Daar vertellen ze hoe gevaarlijk 5G is, dat corona een smerig complot is van snoodaards die over de wereld willen heersen. Dat die snoodaards passagiersvliegtuigen chemicaliën laten verspreiden – chemtrails – om het volk te verdoven. En dat doen in samenwerking met de Bilderberggroep, George Soros, de Rothschilds, de vrijmetselaars en de Illuminati.

Ze proberen ongelovigen als ik te overtuigen van hun gelijk, zitten potdicht voor feiten en logica, en hun slotargument is in de regel: slaap maar lekker verder.

Wat zij zelf met hun waakzaamheid doen, vertellen ze niet.

Zelf put ik dan maar troost uit aforismen van intelligente mensen. Albert Camus: de treurigste ondeugd is onwetendheid die alles meent te weten. Friedrich Schiller: tegen de domheid strijden goden zelfs vergeefs. Isaac Asimov laakt de opvatting dat democratie betekent: mijn onwetendheid is even goed als jouw kennis. George Orwell: onbenul is kracht.

Vragen zijn prima. Ik heb er zelf heel veel. Geen probleem met gebrek aan antwoorden. Een probleem heb ik met antwoorden ontleend aan pseudokennis die tot cultus worden verheven. Zoals religie. Omdat de mens niet weet waar het leven vandaan komt, verzint hij een god. En wie niet meedoet, deugt niet, wordt verstoten of vermoord. Kijk naar onze eigen geschiedenis of naar primitieve moslimlanden. Complotdenkers zijn gelovigen. Derhalve zijn logica en feiten zinloos, zelfs verdacht. ‘Word wakker!’

Je kunt je schouders erover ophalen. Doe je dat, dan krijg je een president als Trump. Ook in onze contreien liggen politieke charlatans op de loer. Hoe houd je die tegen? Zeg het maar. Iets anders dan goed en kritisch onderwijs kan ik niet bedenken.

________________________________

Reageren kan hier of onder aan deze pagina.

2 reacties op “Lawaai

  1. Rundervink, was heerlijk op zondagmorgen midden in de lock-down jou verheven, levens beschrijving te mogen lezen, als 6a afgevaardigde, die er door, de beroemde nu echt bekende doofpot affaire (NI-Indonesië) Doorstane “ontberingen“ maar liefst 8 jaar overdeed, in “die” 6a klas te mogen belanden? Die jij met een polsstok, zo handig en knap over mocht slaan ( verschil moet er wezen) jammer dat dé “verhevenen” het lijden van zijn mede mens vergat? En ja dat wij! in al die verrekte instellingen die je omschreef moesten huizen, De zelfde “rebellen”, als jij in een ander hoesje, sociaal, terwijl het tegendeel werd beweerd, door mensen ? Met wel een hoge opleidingen! Meen dat zij uit klas 6B( uitzondering daar gelaten) die verwoed 6a op zijn plaats vast hield! Gelijk heb je, over het doemdenken, maar het geloof? Daar hou ik me buiten, toch zijn het die harde werkers uit 6a die op welke manier dan ook! die verhevenheid, door jou omschreven 6B mogelijk heeft gemaakt? Zo jammer dat jij alleen het licht ? denkt te zien? Een ding ben ik met je eens? Wat een straf was die Leerschool! zo jammer dat je nooit geweten hebt dat ik die boeken, na een bladzijde al kende en mijn pleegmoeder zich afvroeg hoe dat kon? En Berfelo, vlak voor zijn dood, mij de 6B beoordeling gaf! Te laat! En ja ik vond je vreemd en je was het ook, schichtig, toch mocht ik je graag, lees je verhalen met plezier! Maar hier stoorde ik me echt! dit zeker uit het respect voor die arme drommels, die eeuwig in 6a moesten blijven tot hun dood!

    1. Dag Bart alias Felix, ik bewaar goede herinneringen aan je. Ik schets een grof beeld dat niet voor elk individu geldt. In dit geval zeker niet voor jou. Ik heb trouwens niets tegen ambachtslieden en anderen die vooral met hun handen hun brood verdienen. Ik heb iets tegen holle vaten. Die gingen op onze school naar 6a. Holle vaten tref je ook aan bij 6b’ers. In principe moet je niet over mensen oordelen, maar dat principe moet je wel eens loslaten. Op de sociale media kom ik ongelooflijk veel luidruchtige domheid tegen en daar wens ik niet over te zwijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.